K-centrum (víceúčelová drogová služba)
Tento projekt finančně podporuje Jihomoravský kraj, RVKPP ČR, JMK OŠ, MPSV, ORP Kyjov a ORP Veselí nad Moravou
vedoucí: Bc. Jarmila Švábová
tel.: 518 611 589
mobil: 776 316 515
e-mail: k.centrum@kyjov.charita.cz
web: https://www.kyjov.charita.cz/sluzby/k-centrum-viceucelova-drogova-sluzba/
adresa: třída Palackého 194/30, 697 01 Kyjov (kód obce 586 307), okres Hodonín, kraj Jihomoravský
Základní atributy služby:
- prostředí důvěry a anonymity
- výměna injekčního materiálu
- základní individuální poradenství pro klienty a rodiče
- sociální práce, krizová intervence
- informovaní o drogové problematice
Kontaktní centrum Kyjov je nízkoprahové ambulantní zařízení pro drogově závislé, jejich příbuzné, přátele (viz cílová populace níže).
Kontaktní centrum je registrovanou sociální službou. Číslo registrace je 7731712. Konkrétně se jedná o službu sociální prevence (§ 59 Kontaktní centra) dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách a vyhlášky 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. Kontaktní centrum je držitelem certifikátu odborné způsobilosti pro poskytování adiktologické služby minimalizace rizik, vydaného Radou vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí (číslo certifikátu 530/2016, 531/2016).
Kapacita Kontaktního centra je 12 klientů.
Našim posláním je…
K-centrum je víceúčelová drogová služba, které nabízí kombinaci zdravotních a sociálních služeb pro uživatele návykových látek a/nebo osoby závislé nebo ohrožené jiným typem závislostního chování. Zároveň nabízí poradenské služby příbuzným a známým těchto lidí a informuje veřejnost o drogové problematice.
Našim posláním je minimalizace zdravotních a sociálních rizik (programy HR) u uživatelů návykových látek, jejich podpora a motivace ke změně životního stylu a ochrana společnosti před možnými negativními důsledky užívání návykových látek.
Naše služby jsou bezplatné a anonymní.
Uplatňované principy - teoretická a etická východiska
- Princip respektu – klient má možnost volby, není s ním manipulováno, není veden k abstinenci pod nátlakem (využití služeb) … Jsou respektována práva klientů a zároveň klient respektuje své povinnosti ve vztahu k centru.
- Princip nízkoprahovosti – centrum mohou navštěvovat osoby bez rozdílu pohlaví, rasy, věku, náboženství, zdravotního stavu, užívané nealkoholové drogy a způsobech jejího užívání. Nerozlišuje se rovněž mezi osobami s různým socioekonomickým statutem. Přístupnost služeb pro osoby tělesně handicapované (např. na vozíčku) je zajištěna zvonkem umístěným v dosahu. Centrum není bezbariérové, ale pracovníci mohou takového klienta přenést do zařízení. Klienti jsou evidováni pouze pomocí kódů, které ale mohou odmítnout. Kódy se skládají ze tří počátečních písmen křestního jména matky, dne narození klienta, tří počátečních písmen jména klienta a měsíce narození klienta.
- Princip aktuálnosti – situace typu krizové intervence se řeší ihned, bez odkladu.
- Princip individuálního přístupu – klient má možnost využít program, kdy se mu pracovník věnuje individuálně (např. zdravotní servis, poradenství,…).
- Princip Harm reduction a zásady ochrany veřejného zdraví (tj. princip minimalizace škod způsobených užíváním drog) – je totožný s Etickým kodexem K-centra.
- Princip anonymity – klient má možnost využívat služby bez nutnosti sdělovat své osobní údaje.
- Princip flexibility – služba reaguje na změny na drogové scéně a přizpůsobuje se potřebám klientů a drogové scény. Služba reviduje postupy práce a pravidla poskytované služby. Pracovníci kladou důraz na vnímání zpětných vazeb od klientů a zároveň sleduje a kriticky hodnotí aktuální trendy.
- Princip potřebnosti – snažíme se nedělat klienta závislé na našich službách.
Cíle centra
Hlavním cílem centra je přispívat k tomu, aby klienti centra byli orientováni ve své sociální situaci, aktivně předcházeli negativním důsledkům svého aktuálního způsobu života a byli si vědomi různých možností a příležitostí pro změnu. Dále pak přispívat ke snižování rizik spojených s užíváním drog pro jednotlivce a společnost.
V praxi to znamená, že tento hlavní cíl se dá rozdělit na několik dílčích cílů:
- stát se službou prvního kontaktu s osobami závislými, jejich rodinami a blízkými,
- navazování a prohlubování kontaktů s co největším počtem uživatelů návykových látek,
- vytvoření vzájemné důvěry mezi klientem a pracovníkem,
- poskytování odborného sociálního poradenství, motivace k léčbě a hledání vhodného zařízení pro daného klienta,
- minimalizovat co do největší možné míry poškození a zdravotní důsledky způsobené konzumací drog použitím přístupu Harm reduction,
- prevence sociálního úpadku – podpora a udržení socializace, případná resocializace klienta,
- zabránit recidivě poruchy zdraví a sociální degradaci v důsledku poruchy zdraví,
- mapování situace v regionu prostřednictvím přímé práce v terénu, zachycení co největší části drogové populace a získání pro přístup Harm reduction a případně pro další práci,
- ochrana veřejného zdraví.
Uvedené cíle jsou obecnými cíli a jsou odlišné od osobních cílů klientů, které jsou vytvářeny na základě individuálního plánování s klientem, individuálního zhodnocení stavu klienta a vyhodnocovány dle stanovených kritérií služby.
Konkrétní cíle:
- Cílem je navázat kontakt se skrytou populací uživatelů drog, udržet kontakt, rozvíjet vztah důvěry a motivovat klienta ke změně, ev. navázat na další potřebné služby.
- Cílem je klient, který je informován o službách centra a možnostech jejich využití.
- Cílem je klient, který zná svá práva a povinnosti.
- Klient, který bere drogy méně rizikovým způsobem a je stabilizovaný.
- Využívá služby zařízení.
- Pobývá i v prostředí bez drog.
- Je motivován k abstinenci, abstinuje…
Co poskytujeme…
Nízkoprahový kontaktní a poradenský program
- první kontakt (KC) - zjištění situace, ve které se klient nachází, nabídka služeb K-centra, seznámení s pravidly a omezeními v kontaktní místnosti, vyplnění vstupního dotazníku, ústní uzavření kontraktu
- poskytování informací - bezpečné braní, bezpečný sex, zdravotní, sociální, právní informace, nabídka informačních materiálů, letáků a půjčování literatury věnující se drogové problematice
- případová práce - individuální poradenství, sociální práce, poradenství pro rodiče, výživové poradenství
- poskytování krizové a situační intervence - neodkladné jednorázové poskytnutí krizového poradenství v aktuální náročné životní situaci klienta
- reference do jiných zdravotnických a sociálních zařízení - poskytnutí informací o konkrétním zařízení spolu s předáním přesného kontaktu popř. předem telefonicky dohodnutá možnost kontaktu
- asistenční služba - doprovod uživatele pracovníkem do jiného zařízení v síti sociálních a zdravotnických služeb
- výměnný program injekčního materiálu - poskytování sterilních injekčních setů, desinfekčních prostředků, kondomů, zachycení použitého materiálu, jeho bezpečný transport a likvidace. Nabídka tobolek
- telefonní servis - poskytnutí poradenství po telefonu (rodičům, uživatelům drog, úřadům, školám apod.)
- využití kontaktní místnosti - možnost využití bezpečného prostoru, při respektování základních pravidel K-centra, místo navázání a prohloubení kontaktu mezi uživatelem a pracovníkem
- potravinový servis - polévka, káva, čaj,
- hygienický servis - možnost osobní hygieny, vyprání a vysušení oděvu, poskytování obnošeného šatstva
- zdravotní servis - rozšíření o základní zdravotní ošetření, vitamínový servis, provádíme testy kapkou krve na infekční nemoci HIV, syfilis, hepatitidy B, C, testy na přítomnost drog z moči, těhotenské testy
- kontaktní program pro abstinující klienty – klienti dobře cítí podporu pracovníků K-centra, mají k nim důvěru. Program řeší nejen případné potíže s abstinencí, ale často i osobní až intimní záležitosti klientů, které nemusí nutně souviset s drogou. Prevence relapsů.
- výživové poradenství – na první pohled nesouvisí přímo s problematikou drog, ovšem je logické, že špatný zdravotní stav souvisí také se špatnými stravovacími zvyklostmi klientů, bezdomovectvím atd. a má významný vliv na probíhající chronická onemocnění abstinujících (i uživatelů drog). Tato služba bude poskytována na základě individuální poptávky klientů.
Program práce s veřejností
- Exkurze pro studenty SŠ v Kontaktním centru - zaměřené na prohlídku prostor a informování o činnostech K-centra, seznámení s pojmem drogová závislost a riziky spojenými s užíváním drog.
- Informování veřejnosti prostřednictvím kabelové televize - (zejména kyjovské, dubňanské, veselské) a regionálních novin o drogové problematice a naší činnosti. Naše zařízení je platným zdrojem informací na lokálním drogovém poli. Jsme poradenským centrem pro všechny, kteří se o danou problematiku zajímají (soc. kurátoři, zdravotníci, pedagogové, stážisti).
- Stáže studentů VOŠ a VŠ sociálního směru v K- centru - v rámci stáže jsou studenti seznámeni s celkovou činností K-centra.
Kde působíme…
Kyjov a okolí, Veselí nad Moravou a okolí, Strážnice a Bzenec
Z čeho vycházíme…
- Uplatňované principy - teoretická a etická východiska
- Princip respektu – klient má možnost volby, není s ním manipulováno, není veden k abstinenci pod nátlakem (využití služeb) … Jsou respektována práva klientů a zároveň klient respektuje své povinnosti ve vztahu k centru.
- Princip nízkoprahovosti – centrum mohou navštěvovat osoby bez rozdílu pohlaví, rasy, věku, náboženství, zdravotního stavu, užívané nealkoholové drogy a způsobech jejího užívání. Nerozlišuje se rovněž mezi osobami s různým socioekonomickým statutem. Přístupnost služeb pro osoby tělesně handicapované (např. na vozíčku) je zajištěna zvonkem umístěným v dosahu. Centrum není bezbariérové, ale pracovníci mohou takového klienta přenést do zařízení.
- Princip anonymity – klienti jsou evidováni pouze pomocí kódů, které ale mohou odmítnout.
- Princip aktuálnosti – situace typu krizové intervence se řeší ihned, bez odkladu.
- Princip individuálního přístupu – klient má možnost využít program, kdy se mu pracovník individuálně věnuje (např. zdravotní servis, poradenství,…)
- Princip Harm reduction (tj. princip minimalizace škod způsobených užíváním drog)
Komu je naše služba určena…
Služby mohou využívat samostatně klienti starší 15 let. Děti do 15 let přicházejí v doprovodu rodičů většinou na popud školy, kurátora apod., mohou využít rodinné poradenství, které v těchto případech striktně objednáváme na dobu, kdy v centru nejsou přítomni ostatní klienti.
Cílová populace:
Centrum je prostorově, personálně a nabídkou služeb rozděleno do tří úrovní. Každá tato úroveň má jinak stanovenou cílovou populaci:
Nízkoprahový kontaktní a poradenský program a Terénní programy:
- problémoví uživatelé drog dle definice EMCDDA
- rizikově užívající
- uživatelky drog
- experimentátoři
- rodiče a blízcí uživatelů drog
- veřejnost z regionu Kyjovska a Veselska
- klienti starší 15-ti let
Adiktologická poradna
- rodiče a blízcí uživatelů drog
- osoby, které užívají konopné drogy
- osoby, které užívají alkohol
- osoby s problémy v oblasti hazardních her
- osoby, které mají potíže s užíváním léků s návykovým potenciálem
- osoby abstinující, propuštěné z VTOS, z PMS, z OSPOD
- osoby, které chtějí změnit svůj životní styl ve vztahu k návykovým látkám
Program práce s veřejností:
- mládež experimentující s drogami, žáci a studenti ze ZŠ, SŠ, SOU
- děti z mateřských škol na Kyjovsku a Veselsku
- veřejnost z regionu Kyjovska a Veselska
Cílovou skupinu můžeme také rozdělit podle různého stupně závislosti a způsobu užití jednotlivých drog, tedy podle těchto kritérií:
Dle způsobu užívání:
- intravenózní uživatelé
- užívající šňupáním
- užívající orálně
- užívající kouřením
- užívající análně
Dle délky a pravidelnosti užívání:
- splňující syndrom závislosti dle MKN-10
- pravidelní uživatelé
- víkendoví uživatelé
- příležitostní uživatelé
- experimentátoři
Dle primární drogy
- stimulanty
- opiáty
- halucinogeny
- taneční drogy
- alkohol
- kanabinoidy
Služby mohou využívat samostatně klienti starší 15 let. Mladší odkazujeme na Nízkoprahový klub Bárka (Sv. Čecha 1429/4b, 697 01 Kyjov).
Děti do 15 let přicházejí v doprovodu rodičů většinou na popud školy, kurátora apod., mohou využít rodinné poradenství, které v těchto případech striktně objednáváme na dobu, kdy v centru nejsou přítomni ostatní klienti.
Službu mohou využívat i osoby s postižením (např. tělesně, sluchově, zrakově), pouze však v doprovodu osoby, která bude asistovat a tlumočit (tlumočník u hluchoněmé osoby).
Práva a povinnosti klientů a ochrana práv osob
Kontaktní centrum ve své činnosti respektuje základní lidská práva klientů, jejich nároky, vyplývající z platných obecně závazných norem:
- Zákon o sociálních službách - č. 108/2006 Sb., zejména § 2, 35 (3), 72, 79, 88, 91 a 100
- Vnitřních předpisů organizace a pravidel organizace
- Etický kodex Kontaktního centra
- Listina základních práv a svobod – Ústavní zákon č. 2/1993 Sb.
- Operační manuál Kontaktního centra
- Vnitřní předpisy a směrnice organizace
Poskytování sociálních služeb se často dotýká základních lidských práv:
- Každý klient má právo na důstojný přístup, svobodu vyznání, bezpečí a nedotknutelnost (fyzického, psychického i majetkového směru).
- Klient je respektován jako svéprávná, jedinečná osobnost.
- Klient má právo nahlížet do své osobní dokumentace.
- Každý klient má právo na stejné čerpání služby a pozornost pracovníka, bez jakékoli diskriminace nebo zvýhodňování.
- Klient má právo být přijímán jako svébytná a odpovědná bytost.
- Klient má právo na základě své dobrovolné volby využívat všech poskytovaných služeb, čerpání služeb může kdykoliv ukončit, a to i bez udání důvodu.
- Klient má právo vybrat si pracovníka, se kterým bude svou zakázku řešit (zároveň však musí akceptovat další závazky daného pracovníka).
- Klient má právo podat stížnost, a to jak na pracovníky, tak i na nastavení poskytovaných služeb.
- Klient má právo hovořit o soukromých záležitostech s pracovníkem o samotě, má možnost využít individuálních konzultačních hodin (viz strukturovaná provozní doba kontaktního centra).
- Klient nemusí pracovníkům sdělovat všechny informace, které po něm pracovníci žádají.
Součást práv jsou nezbytně i povinnosti klientů:
- Klient je osobně seznámen s právy a povinnostmi ústně při prvním kontaktu se zařízením. Za seznámení je odpovědný pracovník, který toto provádí.
- Práva a povinnosti klientů jsou vyvěšena na nástěnce a také jsou uvedena v Průvodci Kontaktním centrem v Kyjově. Porušení práv zaměstnancem jsou sankcionována vedoucím centra (resp. ředitelkou Charity Kyjov). Sankce jsou odstupňovány dle závažnosti porušení. Možnými sankcemi jsou ústní domluva, finanční sankce nebo rozvázání pracovní smlouvy s pracovníkem.
- V případě porušení povinností klientem je klient sankcionován podle vyvěšeného seznamu „Řešení přestupků“. O sankci rozhoduje pracovník centra, který je přítomen porušení pravidel a může posoudit míru závažnosti porušení pravidel.
- Důležité je klienty upozornit na to, že užívání a prodávání drog či alkoholu v prostorách centra je naprosto nepřijatelné. Klienti jsou dále také upozorněni, že mají trestněprávní odpovědnost.
Adiktologická poradna Kontaktního centra v Kyjově
Adiktologická poradna nabízí své poradenské a terapeutické služby, jejichž cílem je poskytovat pomoc osobám, které vykazují problémy v oblasti užívání legálních i ilegálních návykových látek a chtějí změnit dosavadní styl života a potřebují na této cestě doprovázet.
Poradna je určena pro rodiče a blízké uživatelů návykových látek, kteří mají potřebu pomoci při řešení nelehké situace v rodině. Dále pro osoby, které chtějí řešit potíže vzniklé užíváním konopných drog, ostatních ilegálních drog, alkoholu nebo hraním hazardních her a pro osoby s potížemi v oblasti užívání léků se závislostním potenciálem. Často využívanou službou je poskytování dlouhodobého poradenství a terapie u klientů v programu kontrolovaného užívání či abstinence.
Součástí nabízených služeb je testování na detekci návykových látek z moči a testování na infekční nemoci. Veškeré služby jsou zdarma a anonymní.
- Zájemci se mohou předem objednat na tel. čísle: 739 924 098
Terénní programy představují metodu terénní sociální práce, která nabízí aktivní vyhledávající formu sociální intervence, krizové pomoci a nakontaktování drogově závislých, kteří jsou mimo síť služeb.
Streetworker informuje skupiny uživatelů o následcích rizikového chování, jako je např. používání nesterilních setů, o infekčních nemocech – Hepatitidy A, B, C; HIV a Syfilis. Motivuje uživatele k návazným návštěvám K-centra.
- Tel. kontakt na terénní pracovníky: 776 152 977
Kontakty
Vedoucí pracovník: Bc. Jarmila Švábová, 518 611 589, 777 805 002, jarmila.svabova@kyjov.charita.cz
Sociální a kontaktní pracovníci:
Gustav Doležal, DiS., 518 611 589, 776 316 515, gustav.dolezal@kyjov.charita.cz
Mgr. Martina Hlaváčová, 518 611 589, 776 316 515, martina.hlavacova@kyjov.charita.cz
Kontaktní a terénní pracovník:
Lukáš Svoboda, DiS., 518 611 589, 776 152 977, lukas.svoboda@kyjov.charita.cz
Adiktolog a terénní pracovník:
Mgr. Eva Rubášová, Ph.D., 776 152 977, 739 924 098, eva.rubasova@kyjov.charita.cz
Otevírací doba
K - centrum
Po, St, Pá 8:00 - 16:00 hodin
Út, Čt 8:00 - 18:00 hodin (sběr infekčního materiálu; mapování; poradenství, terapie pro objednané klienty)
Každý den od 8:00 do 12:00 hodin je čas vyhrazen pro případovou práci - individuální pohovor s uživateli drog,
s rodinnými příslušníky a s abstinujícími klienty.
Kontaktní místnost je přístupná:
Pondělí a Středa: od 12:00 do 15:30 hodin.
Úterý a Čtvrtek: od 12:00 do 16:00 hodin
Výměnný program probíhá každý pracovní den od:
Po, St, Pá 10:00 - 16:00 hodin.
Út, Čt 10:00 - 18:00 hodin.
Adiktologická poradna ve Veselí nad Moravou:
Adresa:
Hutník 1495, Veselí nad Moravou, PSČ 698 01
Otevírací doba:
Dle objednání na tel. č.: 739 924 098